Sport og fritidTræning

Lysterapilampe

0

I vinterperioden er sollys en mangelvare i et land som Danmark. Det manglende sollys kan have flere konsekvenser, da det kan resultere i dårligt humør og mangel på energi. Netop derfor er en såkaldt lysterapilampe blevet en populær investering.

Hvad er en lysterapilampe?

En lysterapilampe er en særlig type lampe, der er designet til at hjælpe mod såkaldt vinterdepression. Rigtig mange oplever, at lampen kan have positiv indflydelse på mistrivsel i den mørke vinterperiode, der ofte strækker sig over flere måneder.

Lamperne er udviklet med det formål, at de skal øge dit niveau af serotonin i hjernen. Samtidig skal de også give dig mere energi og hjælpe dig med at opnå en mere stabil søvnrytme. Alt sammen noget, der har stor indflydelse på din livskvalitet.

Hvordan adskiller den sig fra en almindelig lampe?

Det kan naturligvis virke underligt, at en lampe har denne effekt. Hvorfor har alle lamper så ikke den effekt? Der er dog en række forskellige på en alm. lampe og en lysterapilampe. En af dem er, at lysterapilampen afgiver et lys, der er markant kraftigere.

Lysterapilamper har desuden en større overflade og er udstyret med indvendige lysstofrør. Disse lysstofrør er i stand til at afgive en mere effektiv, men samtidig også mere skånsom belysning, end det er tilfældet for en ganske almindelig lampe.

Som regel lyser de med 10.000 lux. Lux er en måleenhed, der bruges for lysstyrke. 10.000 lux svarer til sollyset ved solopgang. Dog kan man godt finde modeller, der byder på en lavere lux. Disse lamper kræver, at du bruger dem i længere tid, hvis de skal have effekt.

Ydermere har de et indbygget filter, der blokerer de skadelige UV-stråler. Det er ikke tilfældet for en normal lampe. Hvis en almindelig lampe skulle lyse med 10.000 lux, ville det medføre, at lyset var skadeligt for dig.

Hvordan fungerer en lysterapilampe?

Lysterapilamper fungerer ved, at de stabiliserer din døgnrytme, hæver dit niveau af serotonin i hjernen samt erstatter de timer med lys, din krop mangler i vinterhalvåret. Derfor påvirker lampen dig på flere forskellige punkter.

Når du placerer dig foran en lysterapilampe, får det dit serotonin-niveau til at stige. Det sker, da lyset fra lampen får bestemt celler i dine øjne til at fortælle hjernen, at den nu skal i gang med at producere serotonin, hvilket er med til at påvirke dit humør.

Derudover får lampen også din hjerne til at producere mindre melatonin. Det er kroppens søvnhormon, og derfor hjælper den dig med at få en bedre døgnrytme. Som følge af dette, er du også sikret, at du vil blive ramt af mindre træthed og mindre lyst til at sove.

Men skal dette kunne lade sig gøre, er det vigtigt, at du bruger lampen om morgenen eller i løbet af formiddagen. Bruger du den om aftenen, eksempelvis et par timer før du går i seng, er det med den risiko, at du ikke vil kunne falde i søvn.

Dog kan dette vise sig at være til stor gavn, hvis du i lang tid har haft problemer med, at du vågner for tidligt om morgenen og sover for tidligt om aftenen. I et sådant tilfælde kan det nemlig være en glimrende idé at bruge en lysterapilampe i aftentimerne.

Hvor lang tid skal man bruge en lysterapilampe?

Det er ikke muligt at give et konkret svar på, hvor lang tid du skal bruge en lysterapilampe. Der er flere faktorer, der spiller ind i denne forbindelse. Det er dog primært lampens lysstyrke, der er afgørende for, hvor længe du skal bruge den.

Har du valgt en lampe med 10.000 lux, skal du bruge mellem 30 og 60 minutter foran lampen. På denne måde får du det bedste resultat, men har du ikke tid til det, kan du naturligvis nøjes med mindre. Du vil dog ikke få det samme udbytte.

Er det i stedet en mindre lampe med 5.000 lux, du har besluttet at købe, skal du bruge længere tid foran den. Det anbefales, at du sidder foran den i mellem 60 og 90 minutter, hvis du vil være sikker på at få det maksimale udbytte fra brugen af den.

Desuden er det vigtigt at pointere, at det også er noget, der varierer meget fra person til person. Nogle personer har nemlig brug for at sidde ved lampen i længere tid end førnævnte, mens andre får den ønskede effekt på kortere tid.

Er du i tvivl om, hvor lang tid du har brug for at bruge, bør du starte med at bruge den hver dag i 14 dage. Efter de 14 dage skal du fornemme indvirkningen på dit humør og energiniveau. Herefter kan du skrue ned til at bruge lampen en til to dage om ugen.

Hvordan bruger man en lysterapilampe?

Er det første gang du skal bruge en lysterapilampe, er det ikke sikkert, at du ved, hvordan man gør. Heldigvis er det ikke noget, der er videre vanskeligt. Derfor skal du ikke være bekymret for, om det er noget, du kan finde ud af.

Faktisk kræver det intet andet, end at du følger de trin, der er beskrevet herunder:

  1. Du skal starte med at placere dig cirka en halv meter fra lampen, således lyset rammer dine øjne.
  2. Dernæst skal du blot blive siddende foran din lampe i 30 til 60 minutter, afhængigt af din lampe. Det rådes til, at du gør det tidligt på dagen, så det ikke går ud over din søvn. Det er vigtigt at sikre, at lyset rammer dine øjne.
  3. I og med, at lyset er virksomt gennem øjnene, er det vigtigt, at du holder dine øjne åbne. Det betyder dog ikke, at du nødvendigvis behøver at stirre direkte ind i lampen hele tiden.
  4. Det anbefales, at du lægger ud med at bruge lampen hver dag i de først 14 dage. Herefter kan du skrue ned, og nøjes med at bruge den et par gange om ugen.

Rigtig mange tror, at de er nødt til at sidde stille i de 30 eller 60 minutter, de sidder foran deres lampe. Det er dog ikke tilfældet. Du kan sagtens bruge tiden på at læse en bog, drikke en kop kaffe, tjekke mails eller lægge makeup, så du er klar til dagen.

Det vigtigste er blot, at du ikke bevæger dig for meget rundt. Du skal derimod blive siddende på det samme sted under hele behandlingen. Derfor skal du naturligvis heller ikke rejse dig og gå flere gange i løbet af behandlingen.

I og med, at det er gennem øjnene, at lyset bliver optaget, skal du også placere lampen efter dette. For at få den bedste effekt, rådes du til at placere den i øjenhøjde eller højere. Sørg også gerne for at have cirka en halv meters afstand til din lysterapilampe.

Overvej en lysterapilampe med vækkeur

Der findes også lysterapilamper med vækkeur. De gør det lettere for dig at stå op om morgenen, da de sørger for at oplyse lokalet, inden dit vækkeur ringer. Det gør det mere behageligt at vågne, og får det til at virke mere naturligt.

Det er især i vinterperioden, at det kan være en fordel. Her er der nemlig mange, der har svært ved at komme ud af sengen, fordi det stadig er mørkt udenfor, når man vågner. Det får det nemlig til at føles unaturligt for kroppen og kan skabe uro i din døgnrytme.

Giver dig en blid og let opvågning

Føler du, at du har brug for hjælp til at komme ud af sengen om morgenen, kan en lysterapilampe med vækkeur være en god idé. Det er en lampe, du skal placere ved siden af din seng, som med sit lys vil hjælpe dig med at vågne på en rar måde om morgenen.

Denne type lampe har dog ikke et nær så højt antal lux, som en alm. lysterapilampe. Det har den betydning, at de ikke er helt så gode mod vinterdepression. Til gengæld kan de give dig en blid og let opvågning, der sikrer, at du får mere energi og overskud.

De er desuden inspireret af naturens lyde og lys. Lampen vil derfor lyse dit værelse gradvist op, hvilket sikrer, at du får effekt som ved solopgang. Ligeledes vil deres farver ofte også være inspireret af solopgangen. Flere af modellerne kommer med vækkelyde, der omfatter alt fra fuglekvidder til stille og rolig musik.

Sådan finder du den rette lysterapilampe

Har du besluttet dig for, at du gerne vil købe en lysterapilampe? I så fald har du et hav af valgmuligheder. At det er tilfældet, er dog både en fordel og en ulempe. Det sikrer nemlig, at du er garanteret, at udvalget indeholder noget for dig.

Omvendt betyder det dog også, at det kan være svært at finde den rette lampe. Det er især tilfældet, hvis du egentlig ikke ved, hvad der adskiller modellerne, og hvilke aspekter, der er værd at holde øje med i forbindelse med dit valg.

Når alt kommer til alt, er det dog dit behov, der skal diktere dit valg af lysterapilampe. Det vigtigste er nemlig, at den harmonerer godt med dine behov og er i stand til at dække dem. Kan den ikke det, vil en lysterapilampe ikke være meget værd.

Overvej behandlingstid og hvor travlt du har

En af de ting, der er værd at holde øje med, er behandlingstid. Der er nemlig forskel på, hvor lang tid du skal bruge de forskellige lysterapilamper for at få den ønskede effekt. Derfor er det bestemt også et aspekt, der er værd at holde øje med.

I denne forbindelse er det dit behov og din hverdag, der skal diktere, hvad du har brug for. Hvis du har en meget presset hverdag, hvor du har svært ved at finde tid til det hele, anbefales det at gå efter en lysterapilampe med et højt antal lux.

Har lampen et højt antal lux, har den nemlig også en kortere behandlingstid. Sørger du for at købe en lysterapilampe på 10.000 lux, har den nemlig en behandlingstid på blot 30 minutter. Det er den kortest mulige behandlingstid, hvorfor det ikke kan gøres hurtigere.

Det vil sige, at det ikke vil give dig en mere effektiv behandling eller en kortere behandlingstid, hvis du vælger en model med et højere antal lux. Det er der rigtig mange, der tror, men det er faktisk ikke tilfældet.

Tænk også på størrelsen

Lysterapilamper fås også i mange forskellige størrelser. Derfor er det også et aspekt, der er vigtigt at have med i dine overvejelser. Når det kommer til størrelsen, er der dog flere faktorer, der skal inddrages i dine overvejelser.

Det vil sige, at det ikke kun er den fysiske størrelse, der har betydning. I denne forbindelse er det mindst lige så vigtigt, at du tænker på selve skærmens størrelse. For at sikre, at du får mest muligt ud af brugen af lampen, skal den nemlig have en stor skærm.

Årsagen til dette er, at den vil kunne sprede lyset bedre ud. Dette er en fordel, da det giver en bedre forudsætning for, at dine øjne tager imod lyset. Det vil selvfølgelig sige, at du også har bedre forudsætninger for at få det maksimalt udbytte ud af behandlingen.

I forhold til den fysiske størrelse på lampen, er det din egen beslutning. Du skal derfor selv vurdere, om du foretrækker en større eller mindre model. Skal den blot stå på en fast plads, er det dog næppe størrelsen, du ser som det mest afgørende aspekt.

Skal give et blødt lys

For at sikre, at du ikke ender med at stå i en situation, hvor du føler, at du ikke kan bruge din lysterapilampe, er det vigtigt at vælge en model, der giver et blødt lys. Hvis den ikke gør, så kan det nemlig virke ubehageligt at sidde i lyset fra lampen.

Heldigvis er langt de fleste producenter ganske bevidste om dette. Derfor er det heller ikke svært at finde frem til en model, der kan leve op til dette. Ikke desto mindre er det dog et aspekt, der er vigtigt at have fokus på, når du skal sortere i det store udvalg af lamperne.

Er det ikke behageligt at bruge din lysterapilampe, kommer du næppe til at bruge den. Derfor ender du sandsynligvis med at spilde dine penge. Af denne grund er dette bestemt også et aspekt, der er vigtigt at have med i dine overvejelser forud for købet.

Er der bivirkninger ved brug af en lysterapilampe?

Det er ikke skadeligt at sidde foran en lysterapilampe, da lyset i sig selv ikke er skadeligt. Som der også tidligere er givet udtryk for, at der nemlig sat et filter foran lyset. Dette filter har til formål at stoppe de skadelige UV-stråler, så du ikke rammes af dem.

Dog kan behandlingen have få og milde bivirkninger. Det er dog langt fra alle, der oplever dette. De milde bivirkninger viser sig ofte i form af kvalme, hovedpine og øjenirritation. Ikke nok med, at de er milde, så er der også tale om meget  sjældne bivirkninger.

Kan give dig problemer med søvnen

Hertil er det også vigtigt, at du er klar over, at det kan give dig problemer med at sove. Det vil dog kun være i tilfælde af, at du vælger at gøre brug af din lampe om aftenen. Afhold dig derfor fra at gøre brug af den, hvis der kun er et par timer til, at du skal i seng.

Vil du være sikker på, at du får den bedste effekt fra din lysterapilampe, skal du bruge den om morgenen eller formiddagen. Hvis du bruger den på dette tidspunkt, er den også mere nyttig i kampen mod vinterdepression.

Vær varsom, hvis du har skader i øjnene

Hvis du har skader i øjnene eller har haft en øjensygdomme, rådes du til at tage kontakt til en øjenlæge, inden du går brug af en lysterapilampe. Hvis du oplever, at der er andre bivirkninger ved brug af en lysterapilampe, bør du også henvende dig til en læge.

Føler du dig nedtrykt i længere tid, uden at der er en egentlig grund til det, er det også vigtigt, at du søger hjælp. Selvom en lysterapilampe kan gøre gavn på flere punkter, er der desværre ikke tale om et mirakelmiddel, der kan fjerne en depression eller andre psykiske lidelser.

Hvad koster en lysterapilampe?

Det er vanskeligt at give et konkret svar på, hvad en lysterapilampe koster. Det er der flere grunde til, men det drejer sig hovedsageligt om, at priserne varierer en del. Det er bestemt ikke uden grund, at de gør det, da det skyldes, at der er stor forskel på lamperne.

Derfor kan du sagtens købe en lysterapilampe til 250 kr., men du kan også finde modeller, der koster 2.500 kr. Inden du går på jagt efter en sådan lampe, er det derfor en god idé, at du sætter et budget for, hvor meget du er villig til at spendere på den.

Her er det vigtigt at huske, at der som regel er en vis sammenhæng mellem pris og kvalitet. Vil du være sikker på, at du får god værdi for dine penge, er det derfor en god idé at holde dig fra de helt billige modeller. Grunden til dette er, at det er meget begrænset, hvad de egentlig har at byde på.

Desuden har de helt billige modeller ofte et lavt antal lux. Det betyder, at du enten får en mindre effektiv behandling eller en længere behandlingstid. Derfor rådes du også til at fokusere mere på behandlingstid, antal lux, størrelse mv., fremfor en lav pris.

Dog er dette ikke ensbetydende med, at du er nødt til at bruge flere tusinde kroner på en lysterapilampe. Der findes flere glimrende modeller, der kan købes til mellem 800 kroner og 1.000 kroner.

Giv denne post en karakter

Elevationssenge 120×200 – bedste priser på elevation

Tidligere artikel

Unbrakonøgle. Find den rigtige størrelse

Næste artikel

Du kan måske også lide