Værkstedslift
VærkstedsindretningVærktøj

Værkstedslift

0

En værkstedslift er givetvis et stykke redskab, som de færreste vil få brug for i løbet af deres liv. Har du dog et værksted og går rundt med overvejelser om en værkstedslift, er der mange relevante spørgsmål, du måske ønsker at få besvaret.

Hvad er en værkstedslift?

En værkstedslift er en lift, der kan klare utroligt tunge og store løft. Du ser for eksempel værkstedslifte, når du kigger ind hos mekanikeren. Når den skal arbejde på noget ved din bil, foretrækker mekanikeren naturligvis at få den lidt op i højderne, så denne ikke skal ligge og kravle rundt på alt for trang plads nede på jorden. Det, tror jeg, er noget, som de fleste af os godt kan nikke genkendende eller i det mindste sympatiserende til.

Hvad bruger man en værkstedslift til?

Igen er det ganske enkelt: Du bruger din værkstedslift til at klare tunge og uoverskuelige løft, så du kan få det, du arbejder på, lidt op i højden. Det oplagte eksempel er biler, men i princippet kan en værkstedslift bruges til en række af forskellige ting. Det kommer helt an på, hvad dine behov er.

Forskellige typer af værkstedslifte

Der findes mere end blot én type af værkstedslift. Af den grund kan det være relevant at sætter sig ind i de forskellige modeller, og hvad de kan, inden du selv vælger at anskaffe dig en.

Der første type af værkstedslift, som jeg gerne vil beskrive, er sakseliften. Denne lift er bygget op via en saksekonstruktion. Det vil sige, at den bærende konstruktion går på tværs, hvilket skaber en utroligt stor stabilitet og sikkerhed. Sakselifte opfylder dog ofte ikke kriteriet med at kunne opnå en såkaldt fuld ståhøjde under den: Her er en arbejdshøjde på halvanden meter for eksempel ikke unormal, hvilket for mange kan være en væsentlig faktor at tage højde for.

Den anden type af værkstedslift, som jeg gerne vil nævne, er den flytbare søjlelift. I modsætning til sakseliften kan man med denne i større grad opnå en arbejdshøjde, der gør, at man kan stå oprejst. Selve konstruktioner er, som navnet antyder, bygget op omkring en enkelt søjle. Denne type af lift fylder ikke så meget, men den giver begrænset arbejdsplads, hvis du for eksempel vil arbejde på den side af bilen, hvor søjlen er. Desuden er denne konstruktion utroligt tung og altså ikke nem at flytte rundt på i forbindelse med rengøring eller lignende aktiviteter, som sakseliften udmærker sig ved.

Jeg vil meget hurtigt nævne den tredje type af værkstedslift, hvilket er den en-søjlede. Denne er efter min bedste overbevisning helt klart et niche-område. Den fungerer nemlig sådan, at søjlen under brug forsvinder heldigvis ned i eller ud af et hul i gulvet. Som du måske kan forestille dig, er det noget af en proces at stille en lift af denne type op, så den er monteret korrekt. Desuden bærer den blandt andet de åbenlyse ulemper, at den ikke kan flyttes – eller for den sags skyld heller ikke er speciel fleksibel i et arbejdsmæssigt perspektiv.

Efter min mening er den to-søjlede lift på den anden side nok den mest praktiske og anvendelige af alle lifttyperne. Med denne type lift kan der dog godt forekomme problemer i forbindelse med faktorer såsom gulvplads og loftshøjde. Typen af lift er dog utroligt fleksibel, og så vidt jeg har observeret også den mest hyppigt brugte type af konstruktion.

Sidst men ikke mindst er der den fire-søjlede værkstedslift. Denne er utroligt brugervenlig, og med en fire-søjlet lift kommer du rekordhurtigt i gang med dagens enkelte gøremål. Denne type af lift er nemlig i stand til at køre op på hurtig enkel vis, uden at du skal pille alt for meget rundt ved den. En fordel, der både gælder for værkstedsliften med henholdsvis to og fire søjler er, at man efter behov kan have eksempelvis én bil hejst op og én bil parkeret nedenunder liften. Det kan virke som en lidt mærkelig ting, men faktisk er det i praksis et super godt tip i forhold til pladsbesparelse.

Kend dit rum og dine behov inden du vælger en værkstedslift

Det bedste tip, jeg kan give dig, er at kende både dit rum og dine behov, inden du vælger en værkstedslift. For eksempel er det utroligt relevant, hvordan du foretrækker at arbejde, og for eksempel om du føler, at du kan gå på kompromis med en faktor såsom arbejdshøjden. Med dit rum refererer jeg naturligvis til det arbejdsområde eller værksted, som du har din daglige gang i. Nedenfor har jeg forsøgt at nævne nogle af de ting, jeg i hvert fald synes, man kraftigt bør have med i sine overvejelser inden man anskaffer sig en værkstedslift.

  • Hvad er loftshøjden? Jeg er i høj grad klar over, at ikke alle er lige privilegerede hvad loftshøjde angår. Mens nogle har hvad der måtte svare til en hel balsal til værksted, må andre nøjes med noget trængere kår. Det kommer helt an på den bygning, dit værksted er etableret i. Det behøver dog sjældent helt at sætte en stopper for din investering i en værkstedslift, og for eksempel virker saksekonstruktionen set fra mit personlige perspektiv i hvert fald som en rigtig god og alsidig løsning. Dette gælder i særlig grad ved lav loftshøjde, men egentlig også helt generelt.
  • Har du brug for, at dit værksted skal være fleksibelt og have muligheden for at opnå optimal pladsudnyttelse, er det relevant at have en værkstedslift, der kan flyttes. Her vil en svært flytbar konstruktion for manges vedkommende gå hen og blive en pladskrævende byrde – hvilket kan være svært at affinde sig med.
  • Denne pointe går lidt i tråd med den, jeg lavede ovenfor, men at kunne parkere sin værkstedslift er altså i min optik også en life saver, hvad angår optimal udnyttelse af plads. Har du et alsidigt værksted, som du bruger til en række af forskellige formål, er det utroligt relevant at kunne flytte værkstedsliften til en parkeret tilstand, så den ikke fylder unødigt, mens den står ubrugt. Det er en rent praktisk detalje, som jeg dog synes, er vigtig at overveje.
Giv denne post en karakter

Trædrejebænk. Stort overblik over de bedste

Tidligere artikel

Kompressor til værkstedet. Sådan finder du de bedste til prisen

Næste artikel

Du kan måske også lide