Træning og fitnessTræningsudstyr

TRX Udstyr

0

En TRX-træner er et træningsredskab, der er ideelt for dig, der foretrækker hjemmetræning, men ikke er villig til at gå på kompromis med dine resultater. Med TRX-udstyr har du nemlig mulighed for at træne hele kroppen med enkle, men udbytterige resultater.

Hvad er TRX-udstyr?

TRX er en forkortelse for Total Body Resistance Exercise. Det er en helt særlig træningsform, der består af et stropsystem, der giver dig mulighed for en effektiv hjemmetræning.

DKK 129,00
på lager
Apuls.dk
DKK 195,00
på lager
Apuls.dk
DKK 229,00
på lager
Apuls.dk
DKK 299,00
på lager
Apuls.dk
DKK 349,00
på lager
Apuls.dk
DKK 349,00
på lager
Apuls.dk
DKK 350,00
på lager
Apuls.dk
DKK 435,00
på lager
Apuls.dk
DKK 995,00
på lager
Apuls.dk
DKK 1.795,00
på lager
Apuls.dk
DKK 1.899,00
på lager
Apuls.dk
DKK 3.500,00
på lager
Apuls.dk
på lager
Apuls.dk

Det er et træningssystem, der kan bruges i flere sammenhænge. Det kan derfor ikke blot bruges, hvis du ønsker at opbygge muskler. De forskellige former for TRX-udstyr kan også bruges til at styrke din kernemuskulatur eller i forbindelse med genoptræning.

Med TRX får du mulighed for at træne hele kroppen, da du kan ramme alle kroppens muskelgrupper. Systemet og udstyret er oprindeligt udviklet i det amerikanske militær, hvor det blev brugt til at give deres soldater det bedste fra alle træningsformer.

Netop derfor er TRX en træningsform, der byder på elementer fra bl.a.:

  • Styrketræning
  • Pilates
  • Yoga

Træner mange ting på én gang

Når du bruger TRX-udstyr, handler det ikke blot om at opbygge og tone dine muskler. Du vil nemlig også kunne nyde fordel af, at du på samme tid kan træne både udholdenhed, styrke og smidighed. Det er der ikke mange andre træningsredskaber, der kan tilbyde.

Træner du med TRX-udstyr foregår det med din egen kropsvægt. Derfor er det også en form for træning, der egner sig til både øvede og begyndere. Dertil sikrer det også, at du altid vil kunne udfordre og presse dig selv, da det er din kropsvægt, der bruges.

Det er naturligvis ensbetydende med, at TRX-træning er noget for alle. Har du overvejet, om det også er noget for dig, skal du ikke tøve med at kaste dig ud i. Langt de fleste, der giver det et skud, har meget svært ved at slippe det igen.

Hvordan bruger man en TRX-træner?

En af de klare grunde til, at TRX er blevet populært er, at det er baseret på et simpelt stropsystem. Det er også blevet kendt under navnet slyngetræning, hvorfor du måske kender det under dette navn.

Årsagen til, at det har gjort træningsformen populær er, at det er nemt at bruge og justere. Det sikrer, at alle kan finde ud af det, uanset om man er nybegynder eller man er rutineret styrketræner.

I dag findes der en lang række forskellige former for TRX-redskaber, men typisk er et sæt bestående af et stropsystem med to håndtag. Disse håndtag kan både bruges til hænder og fødder. Ofte består håndtaget af stropper og et cylinderformet håndtag.

Nemt at justere

Stropperne skal bruges til dine fødder, mens det cylinderformede håndtag skal bruges til dine hænder. Det betyder, at du har mulighed for at lave et hav af øvelser, hvor du både træner og bruger dine arme og ben.

Desuden har stropperne som regel tre markeringer på sig, der markerer, hvordan du skal indstille dem, alt afhængigt af din øvelse og dit niveau. Det medfører, at det er nemt at bruge, men også, at du kan bruge det, uanset om du er høj eller lav.

Det er både nemt og hurtigt at ændre længden på disse stropper. Det vil sige, at det er nemt at skifte mellem de forskellige øvelser. Der er monteret en lås på hver strop, som du skal åbne for, når du vil justere på længden af dem.

  • Sådan gøres stropperne kortere: Ønsker du at gøre stropperne kortere, skal du blot trykke ned på låsen og trække i den ene strop.
  • Sådan gøres stropperne længere: Ønsker du at gøre stropperne længere, skal du igen trække ned på låsen, men denne gang skal du trække i begge stropper.

Hvordan vælger man det rette TRX-udstyr?

Du kan finde rigtig meget TRX-udstyr på det danske marked. Derfor kan det også virke svært at vælge mellem de mange muligheder. Det vigtigste er dog, at du ikke blot vælger noget vilkårligt udstyr.

Derimod skal du skal sørge for at tage dig god tid til at vælge, så du er sikker på, at du gør et godt køb. Når du skal vurdere, hvorvidt en konkret TRX-træner er et godt køb, er der flere ting, der er værd at holde øje med.

Herunder bliver du præsenteret for en række af de overvejelser, du bør gøre dig, når du vurderer, om en TRX-træner er værd at investere i. Med afsæt i disse overvejelser, bliver det markant lettere at sikre, at du gør et godt køb.

Byder den på gode ophængningsmuligheder?

For at du kan bruge din TRX-træner, skal den sættes fast til et holdepunkt. I denne forbindelse er der mange muligheder, men det varierer meget fra model til model, hvad de byder på af muligheder.

Det kan eksempelvis være en ribbe, et loftophæng eller en dør. Når du skal vælge udstyr til TRX, er det meget vigtigt, at du ikke går på kompromis med dette punkt. At den har et godt og stabilt holdepunkt, er et af de vigtigste aspekter.

Årsagen til dette er, at du kan ende med at komme slemt til skade, hvis dit træningsudstyr pludselig giver slipper. For at sikre, at du ikke kommer til skade, er det derfor afgørende at holde øje med, hvordan TRX-træneren kan fæstnes.

Er det nemt at justere den?

Hele pointen med at investere i TRX-udstyr er, at man kan bruge det til en lang række formål. Du kan bruge et sådant redskab til at udføre et hav af øvelser, da du blot behøver at justere på stropperne, for at kunne bruge den til et nyt formål.

Derfor giver det ikke meget mening at købe en TRX-træner, der ikke er let at justere. Det vil nemlig blot være til irritation, hvis det er besværligt at justere på den og dermed skifte fra øvelse til øvelse.

Sørger derfor for, at du vælger en TRX-træner, der kan bryste sig af at have en nem låsemekanisme, så den er hurtig at justere. Gør du det, kan du nemlig være sikker på, at du har nemt ved at skifte fra den ene øvelse til den anden.

Hvad er dens maksimale belastning?

Der er flere årsager til, at det er vigtigt, at du holder øje med, hvor høj en belastning din TRX-træner kan klare. Først og fremmest er det naturligvis vigtigt at sikre, at der ikke er en risiko for, at du overskrider den maksimale belastning.

En anden årsag til, at det er vigtigt at du holder øje med det er, at det kan give dig en god idé om kvaliteten.

Når du køber en TRX-træner, kan du nemlig forvente, at den generelt er i højere kvalitet, hvis den har en høj maksimal belastning. Derfor er det bestemt et aspekt, der er værd at holde øje med.

Heldigvis er det ganske nemt at finde ud af, om en TRX-træner har en høj maksimal belastning eller ej. Det kan du nemlig finde ud af, ved blot at læse i produktbeskrivelsen på webshoppen eller bag på kassen i butikken.

Er håndtagene ergonomisk udformet?

Når du træner med en TRX-træner, har du hele tiden enten hænder eller fødder på håndtagene. Derfor er det vigtigt, at du har fokus på håndtagenes udformning, når du skal vælge mellem de mange muligheder.

I denne forbindelse er der flere ting, du skal holde øje med, men det er dog vigtigt, at du sørger for at holde øje med håndtagets udformning.

Sørg altid for, at du får fat i en TRX-træner, der kan bryste sig af at have håndtag, der er ergonomisk udformede, da det vil sikre, at de er rare at holde om. Samtidig skal de dog også passe til størrelsen på dine hænder.

Er TRX-træning noget for alle?

Det er svært at svare på, hvorvidt det er noget for alle. Det er nemlig en personlig vurdering, hvorvidt du bryder dig om at træne med TRX-udstyr. Dog er det noget, der appellerer til rigtig mange.

En af de klare fordele ved at træne med TRX-udstyr er, at det ikke kræver, at man har et bestemt styrkeniveau. Det skyldes, at man træner med sin egen kropsvægt, hvilket vil sige, at det er ganske let at tilpasse træningen til sit niveau.

I dag er det muligt at finde TRX-udstyr i en lang række fitnesscentre, hvilket betyder, at du har rig mulighed for at prøve det af, inden du selv køber det. Det kræver dog, at du har et medlemskab i et fitnesscenter.

Er du meget i tvivl om, hvorvidt det er noget for dig, anbefales det at prøve det af først. Gennemføre et enkelt træningspas med en TRX-træner, da du hurtigt vil kunne vurdere, om det er noget for dig eller ej.

Stiller ikke specifikke krav til dit styrkeniveau

Som der også er givet udtryk for herover, så er TRX-træning ikke noget, der stiller konkrete krav til dit styrkeniveau. Det er en af de klare fordele ved at benytte sig af denne type træningsudstyr.

Når alt kommer til alt, er det dog ikke sikkert, at det er noget for dig. Det er nemlig en meget speciel træningsform, der ganske vist byder på mange fordele, men mange foretrækker naturligvis blot at træne med håndvægte eller på styrketræningsmaskiner.

Har du gjort dig tanker om at investere i TRX-udstyr, bør du dog ikke tøve med at give det et skud, da det – som sagt – byder på en lang række fordele. Det er nemlig ikke uden grund, at det er blevet et meget populært valg.

Egner sig rigtig godt til hjemmetræning

Det er ikke alle, der er så heldige, at de har plads til en stor træningsmaskine eller en masse håndvægte derhjemme. Langt de fleste kan dog finde et sted i deres bolig, hvor de har mulighed for at udføre træning med deres TRX-træner.

Leder du efter nyt træningsudstyr, du kan bruge til hjemmetræning, bør der derfor ikke herske tvivl om, at du bør have TRX-udstyr med i dine overvejelser. Det egner sig nemlig rigtig godt til at blive brugt til hjemmetræning.

Først og fremmest fylder det ikke det store, når det er i brug. Derfor vil det næppe være problematisk at finde et sted i din bolig, hvor der er plads til at du kan gennemføre en træning med dit TRX-udstyr.

Ydermere har udstyret også den fordel, at det er let at gemme det væk. Når dit TRX-udstyr ikke er i brug, er det ganske nemt at finde plads til det. Du kan nemlig blot opbevare det i et skab eller i en kasse under din seng.

Dette er naturligvis også en af de primære årsager til, at der er rigtig mange, der ender med at købe TRX-udstyr, når de går på jagt efter en type udstyr, der kan bruges til træning i hjemmet – og de gerne ser, at det ikke fylder for meget.

Mange fordele ved TRX-træning

Der bør ikke herske nogen tvivl om, at der er et hav af fordele forbundet med TRX-træning. Det er naturligvis ikke uden grund, at det er blevet et meget populært valg, når folk skal købe udstyr til træning derhjemme.

Er du i tvivl om, hvad der egentlig har medført, at det er blevet så populært et valg, skal du blot læse med herunder, hvor du vil blive præsenteret for et udpluk af de fordele, der er forbundet med denne type træning:

  • Du kan få en større muskelmasse, uden at miste din fleksibilitet
  • Det bliver aldrig kedeligt, da du stort set altid kan finde en ny og anderledes øvelse, du kan lave
  • Du opnår en højere forbrænding – både under og efter din træning
  • Giver dig mulighed for at træne hele din krop, og vil stort set hele tiden aktivere flere muskelgrupper på samme tid
  • Du kan styrke både din balance og dine core-muskler, hvilket i sidste ende vil give dig mere stabilitet i kroppen
  • Det er let at gøre fremskridt, da det er din egen kropsvægt, der bruges, så du kan derfor blot skifte til en mere krævende øvelse
  • Det er et stykke udstyr, der hverken fylder eller vejer meget, hvorfor det er let at finde plads til det derhjemme
  • Det er en billig træningsform, der ikke kræver vedligeholdelse
Giv denne post en karakter

Håndtræner

Tidligere artikel

Push Up Bar

Næste artikel

Du kan måske også lide