Sport og fritidTræningTræning og fitnessTræningsudstyr

Træningsbælte

0

Træningsbæltet er en fast bestanddel af styrketræningen for mange. Det er dog ikke et decideret krav at have et sådant bælte, hvis man styrketræner. Fordelene ved bæltet får dog mange til at investere i ét.

Hvornår kan man få brug for et træningsbælte?

Det er som sådan ikke et krav, at du har træningsbælte, hvis du beskæftiger dig med styrketræning eller bodybuilding. Det er helt op til dig selv, om du vil bruge et sådant bælte. Dog er det værd at overveje, om du er vil løbe risikoen, ved at undlade at bruge det.

Spørger du en læge eller en fysioterapeut til råds, er der en god chance for, at vedkommende vil anbefale dig at bruge et træningsbælte. Dette ændrer dog ikke på, at det er din beslutning, og dig, der skal bestemme, om du vil bruge det.

Desværre er der mange, der undlader at bruge det, fordi de mener, at det ikke er maskulint at bruge det. De mener, at man sagtens kan klare sig uden et træningsbælte, hvis man er ‘en rigtig mand’. Her bør det dog tilføjes, at man også kan blive skadet som en rigtig mand.

Naturligvis kan det ikke garanteres, at man ikke bliver skadet, hvis man bruger et træningsbælte. Det er dog helt sikkert, at der vil være mindre risiko for, at det sker. Netop derfor er der også mange professionel styrketrænere og bodybuildere, der bruger det.

Det anbefales at investere i et træningsbælte til din træning, såfremt du laver en eller flere af disse træningsøvelser:

  • Squat
  • Dødløft
  • Rows
  • Overhead Presses

Kan hjælpe med at forhindre skader

Der er op til flere undersøgelser, der har vist, at de øvelser, der er nævnt herover, er skyld i et hav af skader hvert år. Selvom der er en risiko for, at man bliver skadet, er der mange, der udfører dem alligevel, hvilket skyldes, at det er blandt de mest effektive træningsøvelser til både styrketræning og bodybuilding.

Sørger du for at udføre dine øvelser korrekt, og du også bruger et træningsbælte, er der heldigvis kun en forsvindende lille risiko for skader. Desværre er det ikke alle, der har lært teknikken at kende, inden de begynder at løfte tungt – og så kommer skaderne.

Hertil er der også mange, der har en tendens til først at begynde at bruge træningsbælte, når skaden er sket. Det er en skam, da det sådant bælte netop har til formål at forhindre, at skaden sker.

Beskæftiger du dig ofte med tunge løft, når du styrketræner, er det en rigtig god idé at bruge et træningsbælte. Har du ikke allerede et sådant bælte, er det naturligvis en god idé, at du hurtigst muligt får anskaffet dig ét, du kan bruge, når du laver tunge løft som f.eks. dødløft.

Mange fordele ved at bruge træningsbælte

Der skal ikke være nogen tvivl om, at der er et hav af fordele ved at bruge et træningsbælte. Af denne grund er det selvfølgelig også en god idé, at du gør det.

Er du blandt dem, der i mange år har gjort brug af et træningsbælte, kan du med garanti nikke genkendende til disse fordele. Har du ikke den store viden om træningsbælter, er det dog ikke sikkert, at du ved, hvilke fordele, du går glip af, ved ikke at bruge dem.

Er det noget, du gerne vil vide mere om, skal du blot læse med herunder. Her bliver du nemlig præsenteret for et udpluk af de mest fremtrædende fordele ved brugen af dit træningsbælte. Disse fordele bør være nok til at overbevise dig om at begynde at bruge et bælte, når du træner.

Det har en skadesforebyggende effekt

Der er op til flere fordele forbundet med at bruge et træningsbælte. En af de mest markante fordel er, at det har en skadesforebyggende effekt. Det skyldes, at bæltet sørger for at give optimal støtte til din lænd og andre udsatte områder.

Føler du ofte, at du har problemer med skader, smerter og skavanker, når du laver tunge løft, bør der ikke være nogen tvivl om, at du skal have fat i et træningsbælte. Du vil nemlig gøre dig selv og din krop en stor tjeneste ved at foretage denne investering.

Bæltet kan særligt være et godt køb for dig, der også har problemer med din kropsholdning. Det kan dog også være, at du er bekymret for, at du kan ende med at få en dårlig kropsholdning. I et sådant tilfælde vil træningsbæltet nemlig også være et rigtig godt køb.

Træn med tungere vægte

Gør du brug af et træningsbælte, vil du også kunne træne med tungere vægte. Er det noget, du længe har haft et mål om, kan et træningsbælte derfor være et godt køb. Faktisk er det årsagen til, at der er mange, der vælger at købe et træningsbælte.

Et sådant bælte er nemlig med til at skabe et forøget intraabdominalt tryk, hvilket er medvirkende til, at stabiliteten bliver forøget. Det er direkte ensbetydende med, at du får betydeligt lettere ved at håndtere tungere vægte, når du træner.

Føler du, at du har brug for en smule assistance til at slå din personlige rekord i squat eller dødløft, kan et bælte være det rette hjælpemiddel. Vær dog opmærksom på, at det ikke kan garanteres, at det kan hjælpe dig med at løfte tungere.

Det er tryghedsskabende

Det skal naturligvis være trygt at løfte vægte i fitnesscentret. En rigtig god måde at øge trygheden på, er ved at investere i et træningsbælte. Det er nemlig et af de mest tryghedsskabende redskaber, som bruges af rigtig mange styrketrænere og bodybuildere.

Går du hele tiden med en bekymring om, at du ender med at blive skadet, vil du få svært ved at yde dit bedste. Måske føler du, at du godt kan yde dit maksimale, men det vil dog næppe være noget, der foregår på en komfortabel måde.

Hvordan vælger man det rette træningsbælte?

Når du skal købe et træningsbælte, er der flere forskellige faktorer, der skal være i fokus. Dog er der nogle parametre, der er vigtigere end andre, hvorfor de selvfølgelig skal have hovedparten af dit fokus. Det er gældende for de nedenstående parametre:

Materialer

Langt de fleste træningsbælter er lavet i enten læder eller nylon. Begge materialer har deres egne fordele og ulemper, og anbefales desuden til forskellige træningsformer. Derfor skal du vælge det materiale, der giver bedst mening for dig.

Bælter, der er lavet i læder, er særligt ideelle til styrkeløft, styrketræning og bodybuilding. Derudover er det også en type bælte, der vil yde en stor støtte, ligesom de typisk kan bryste sig af en længere levetid, end bælter i nylon.

Bælter i nylon egner sig derimod bedre til brug i forbindelse med vægtløftning og til crossfit. De er gode til sådanne formål, da det er et materiale, der giver en del mobilitet. Dertil kommer de ofte med velcrolukning, hvilket gør det let at justere dem.

Størrelse og tykkelse

Størrelsen er bestemt også et aspekt, du skal have fokus på. Når du skal vurdere, hvilken størrelse, der er den rette, er det vigtigt at vælge ud fra, hvad du skal bruge det til. Skal du f.eks. kun bruge det til at lave styrkeløft, bør du gå efter et bælte på op til 10 cm i bredden.

Har du også i sinde, at det skal bruges til styrketræning, bør du vælge et bælte, der er en kende smallere foran. Det vil nemlig være en fordel, da det giver en højere grad af mobilitet. Dertil sikrer det, at du undgår, at bæltet vil være til gene for dine ribben eller din hoftekam.

Træningsbæltets primære funktion er at give dig noget at aktivere din core-muskulatur op mod. Dette skal du derfor have fokus på, når du skal vælge størrelsen (og særligt bredden) på dit bælte. Bælter i læder laves som udgangspunkt i en af disse tre tykkelser:

  • 5 – 6 mm: Dette er det tyndeste læderbælte, man kan finde. De er som regel meget komfortable at bruge, men de giver ikke lige så meget støtte, som det er tilfældet ved de større bælter.
  • 10 mm: Denne størrelse er den mest brugte størrelse, når det kommer til træningsbælter i læder. Det er komfortabelt at have på i denne størrelse, men sikrer samtidig, at det giver god støtte. Denne størrelse egner sig til brug i forbindelse med både styrketræning og styrkeløft.
  • 13 mm: Bælterne i denne størrelse kan bryste sig af at være de klart tykkeste bælter på markedet. Formålet med at vælge et sådant bælte, er i tilfælde af, at man vil have maksimal stabilitet og beskyttelse. De bruges dog primært af konkurrerende styrkeløftere.

Der findes forskellige typer af træningsbælter

Størrelse og materiale er to meget vigtige aspekter, når du skal vælge et træningsbælte. Det er dog også vigtigt, at du er opmærksom på, at der findes forskellige typer af træningsbælter.

Dette er kun en fordel, da det betyder, at du har mulighed for at målrette din jagt efter et bælte efter, hvad du skal bruge det til. Eksempelvis er det to vidt forskellige bælter, der skal bruges til professionel styrkeløft og crossfit.

Herunder kan du læse nærmere om de forskellige typer af træningsbælter. Ud fra dette vil du lettere kunne vurdere, hvilken af disse typer, der er det rette valg for dig.

Styrketræningsbælte

Her er der tale om et bælte, som du primært vil finde i fitnesscenteret. Det er et bælte, der er særligt optimalt, hvis du skal bruge det til styrketræning.

Et sådant bælte er nemlig udformet på en sådan vis, at det er tykkest bagpå og går en smule ned i en fordybning på foran. Dette har den fordel, at du får den bedst mulige bevægelighed, når du bruger det under din træning.

Det vil sige, at man undgår, at bæltet ender med at sidde og gnave, når du bruger det under tunge løft. Køber du en sådan type træningsbælte, vil du kunne bruge det til både bodybuilding, styrketræning og let styrkeløft.

Styrkeløftstræningsbælte

Er du på jagt efter et træningsbælte, der er beregnet til styrkeløft, skal det have den samme bredde hele vejen rundt. Som regel vil et sådant bælte have en tykkelse på mellem 10 mm og 15 mm. Derfor er det også de tykkeste bælter på markedet.

Desuden er det også meget normalt, at de har en bredde på omtrent 10 cm. Det kan dog variere fra bælte til bælte, ligesom der – som angivet – også er forskel på tykkelsen af dem. I forhold til bredde og tykkelse, skal man vælge, hvad man selv finder mest passende.

Fælles for alle disse bælter er dog, at det er store og solide bælter, der er udviklet med fokus på at give dig optimale betingelser for at udføre både squats og dødløft. De fleste af bælterne til styrkeløft er desuden lavet i slidstærkt læder.

Kombinationen af læderet og det store format på bæltet, kan det godt føles en smule ukomfortabelt at bruge. Det er dog noget, man vænne sig til, når man bruger det. Især i starten kan det dog føles forkert og ubehageligt at bruge det.

Vægtløftningsbælte (crossfitbælte)

De bælter, der er lavet til brug i forbindelse med cross og almindelig vægtløftning, adskiller sig en del fra de træningsbælter, der er udviklet til styrketræning og styrkeløft. Det er netop dét, der gør, at man skal huske at vælge sit bælte ud fra, hvad man skal bruge det til.

Som regel vil der her være tale om bælter, der er lavet i et materiale som nylon. Ligeledes er det også meget normalt, at træningsbælter til vægtløftning og crossfit er udført med en velcrolukning.

At disse bælter et lavet i nylon, er dog ikke en ulempe. Det medfører nemlig, at det er mere fleksibelt. Dertil har nylonmaterialet også en evne til at forme sig efter brugerens krop, hvilket sikrer, at man altid har de bedst mulige betingelser for fuld mobilitet.

Derfor er det også et bælte, der er meget komfortabelt at have på. Velcrolukningen medfører, at det er nemt og hurtigt at tage det af på. Skulle der være behov for at justere det midt under et træningspas, er det også ganske let at gøre, takket være velcrolukningen.

Giv denne post en karakter

Håndvægte 10 kg

Tidligere artikel

Du kan måske også lide