Sport og fritidTræningTræning og fitnessTræningsudstyr

Okklusionsbånd

0

Træning med okklusionsbånd vinder mere og mere. Alligevel er det fortsat en relativt ukendt form for træning. Ønsker du at forsøge dig med okklusionstræning, kræver det selvfølgelig, at du investerer i et okklusionsbånd. Og det er der heldigvis rig mulighed for.

Hvad er et okklusionsbånd?

Et okklusionsbånd kan bruges til BFR-træning (Blood Flow Restriction). Det kan også bruges til såkaldt Kaatsu-træning. Derfor kan båndet bruges til flere forskellige typer træning.

Disse typer træning går ud på, at du bruger båndet til at lukke for blodtilførslen til ben eller arme. Det kan lyde besynderligt at gøre dette, men der er god grund til det. Det medfører nemlig, at du kan træne med lavere belastning, men opnå samme resultater, som hvis belastningen var højere.

Derfor er et okklusionsbånd faktisk et ganske simpelt redskab. Selvom det for alvor er slået igennem de seneste år, strækker historien bag sig til Japan i 1966. Mange tror, at det er tilfældet, er det særlige bånd ikke et nyt påfund.

Hvorfor bør man investere i et okklusionsbånd?

Der er flere fordele forbundet med okklusionstræning. En af de helt store fordele er dog, at det er en skånsom træning for kroppen. Det er det især, når man sammenligner det med traditionel styrketræning, hvor man bruger høj belastning i form af vægte.

Hvis du har et ønske om at øge din muskelmasse, men gerne vil undgå at løfte tunge kilo, er okklusionstræning noget for dig. For at opnå resultater med denne type træning, skal du bruge et okklusionsbånd, som du strammer om f.eks. dine arme.

Når du strammer båndet, vil det resultere i, at blodtilførslen bliver afskåret. Dette vil medføre, at de arbejdende muskler hverken får blod eller ilt. Formålet med dette, er at skabe en større metabolisk stress i de arbejdende muskler. Med andre ord, så skaber det en større belastning.

Den forøgede stressbelastning medfører desuden, at der frigives mælkesyre i form af laktat. Denne mælkesyre har anabolske egenskaber, der stimulerer muskelproteinsyntesen. I sidste ende resulterer dette i en øget muskelvækst i de muskler, der arbejder.

Opnå effektive resultater med lav belastning

Som angivet herover, er der flere fordele ved brug af okklusionsbånd. Den primære fordel er, at du kan opnå effektive resultater i forhold til muskelvækst, selvom du træner med lav belastning. Det er ikke tilfældet ved almindelige styrketræning.

Der er undersøgelser, der viser, at du ved okklusionstræning kun behøver at træne med en belastning, der er mellem 25 og 50% af din maksimale belastning. Selvom du gør det, vil du alligevel opnå samme resultater som traditionel træning med maksimal belastning.

Det sikrer ikke kun, at du opnår effektive resultater, men også, at træningen er skånsom mod både muskler og led. Dertil hævdes det, at der ved denne type træning sker et større optag af de næringsstoffer, der er i blodet.

De vil blive optaget i muskler og led, og vil dermed styrke både ligamenter og sener. Hertil er det også en træningsform, der egner sig for folk, der har skader. Selv ved lav belastning kan du nemlig opnå gode resultater med hensyn til både muskelstyrke og -masse.

Endvidere betyder den lave belastning også, at denne type træning kan udføres både unge og ældre. Samtidig er det værd at nævne, at det også nedsætter risikoen for skader. Derfor er der talrige fordele forbundet med at træne iført et okklusionsbånd.

Hvordan vælger jeg det rette okklusionsbånd?

Der findes rigtig mange okklusionsbånd på det danske marked. Derfor kan det være svært at vælge blandt de mange muligheder. I stedet for at vælge et vilkårligt bånd, skal du selvfølgelig sikre, at du vælger et godt bånd, der giver god værdi.

For at sikre dette, er der flere ting, du bør have i fokus. Er det første gang du skal købe et okklusionsbånd, er det dog ikke sikkert, at du ved, hvilke ting, der skal fokuseres på. Det er heldigvis noget, du kan blive klogere på herunder.

Materialer

De fleste okklusionsbånd er lavet i et blødt, elastisk materiale. Der er dog forskel på materialerne og deres sammensætning. Typisk er det enten polyester, latex eller neopren, der anvendes. Alle disse materialer er der selvfølgelig fordele og ulemper ved.

Alle tre materialer er elastiske, men der er forskel på, hvordan de føles mod huden. Derfor er det vigtigt at vælge et materiale, du mener føles rart mod din hud. Føler man ikke, at det er rart at have sit bånd på, kan det resultere i, at man ikke får det brugt tilstrækkeligt.

Det er også vigtigt at tage højde for allergi. Det er ikke alle, der kan tåle latex, da deres hud bliver irriteret eller får udslæt. Oplever du irritation eller udslæt ved brug af dit okklusionsbånd, er det vigtigt, at du stopper med at bruge det.

Lukning

Okklusionsbåndene fås også med forskellige låse. Som regel vil de være forsynet med enten et plastik- eller metalspænde. Fordelen ved disse spænder er, at de er holdbare, og samtidig har styrken til at holde båndet lukket. Typisk er de også indstillelige, hvilket lader dig justere størrelsen på båndet.

Spænderne kan dog føles ubehagelige mod din bare hud. Vil du gerne undgå dette, findes der også okklusionsbånd med velcrolukning. Det er en type lukning, der gør det let at åbne og lukke båndet. Derudover føles det også mere behageligt mod din hud.

Beslutter du at købe en model med velcrolukning, er det vigtigt at være særligt opmærksom på kvaliteten. Er velcrolukningen i dårlig kvalitet, vil det over tid miste evnen til at holde båndet spændt. Hertil har velcro også den ulempe, at det kan være svært at holde rent.

Bredde

Det er også vigtigt at sikre, at dit bånd har den rette størrelse. Har det ikke det, vil du nemlig ikke få en effektiv træning. Når du skal sikre, at størrelsen er den rette, er det ikke nok at kigge på omkredsen (længden). Det er nemlig også vigtigt at kigge på bredden.

De fleste af disse bånd har en bredde på mellem 2,5 cm og 5 cm. De smalleste modeller er til dig, der er nybegynder eller har en lille kropsbygning. Et bånd med en bredde på mellem 2,5 og 4 cm, er gode for almene motionister og folk med gennemsnitlig kropsbygning.

Båndene med en bredde på 5 cm anbefales kun til person, der i forvejen er trænede og derfor har en muskuløs kropsbygning. Dog er det også et sådant bånd, du skal have fat i, hvis planen er at bruge det til okklusionstræning på benene.

Længde

Det er også vigtigt at sikre, at dit okklusionsbånd har den rette længde. Det har nemlig stor betydning for, hvor stramt det kan sættes om din arm eller dit ben. Som regel fås båndene i tre forskellige størrelser: Small, Medium og Large.

Det varierer dog, hvad disse størrelser svarer til, hvorfor de fleste producenter også angiver en længde i centimeter. For at finde den rette størrelse, skal du derfor have målebåndet frem. Du skal nemlig vælge en længde, der svarer til omkredsen på det sted, hvor du har planer om, at båndet skal sidde.

Det er dog en god idé at lægge et par ekstra centimeter til. Det sikrer nemlig, at der ikke opstår problemer, hvis musklen svulmer op under træning. Få bånd fås kun i en størrelse, fordi de er lavet i et elastisk materiale, der kan passes af de fleste.

Giv denne post en karakter

Akupressur måtte

Tidligere artikel

Slyngetræner

Næste artikel

Du kan måske også lide