Sport og fritidTræningTræning og fitnessTræningsmaskiner

Crosstrainer

0

En crosstrainer en glimrende træningsmaskine, der udmærker sig på flere punkter. Derfor er det også blandt danskernes foretrukne træningsmaskiner – både derhjemme og i fitnesscentrene rundt omkring i landet.

Hvad er en crosstrainer?

En crosstrainer kan bedst beskrives som en hybrid mellem et løbebånd, en kondicykel og en stepmaskine. Den er baseret på elementer fra hver af de tre maskiner, hvorfor den aktiverer en stor del af kroppen. Netop derfor er det blevet en meget populær maskine.

DKK 3.999,00
på lager
Apuls.dk
DKK 4.000,00
på lager
Apuls.dk
DKK 4.999,00
på lager
Apuls.dk
DKK 5.000,00
på lager
Apuls.dk
DKK 5.500,00
på lager
Apuls.dk
DKK 5.500,00
på lager
Apuls.dk
DKK 6.000,00
på lager
Apuls.dk
DKK 6.299,00
på lager
Apuls.dk
DKK 7.000,00
på lager
Apuls.dk
DKK 7.399,00
på lager
Apuls.dk
DKK 9.799,00
på lager
Apuls.dk
DKK 11.499,00
på lager
Apuls.dk
DKK 14.000,00
på lager
Apuls.dk
DKK 22.199,00
på lager
Apuls.dk
DKK 22.995,00
på lager
Apuls.dk

Træningsmaskinen kan man bruge til flere ting. Som angivet herover, er det nemlig en maskine, der aktiverer stort set hele kroppen. Derfor har du faktisk mulighed for at bruge en crosstrainer til både:

  • Aktivering af hele kroppen på samme tid
  • Konditionstræning
  • Kalorie­forbrænding
  • Genoptræning

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at den især udmærker sig, når det kommer til konditionstræning. Det skyldes, at en stor del af kroppens muskelgrupper er i aktivitet, når du bruger den. Derfor er du garanteret et højt kalorieforbrug, men også, at hele kroppen motioneres og får form og figur.

I og med, at både arme og ben bliver belastet ved brug, stiger energiforbruget. Dertil er træning af både mave- og rygmuskler også større, end ved andre aktiviteter, hvor det primært er benene, der kommer på arbejde. Det er derfor også en klar fordel.

En crosstrainer er også et ideelt valg for dig, der har skader at tage hensyn til. Det skyldes, at træning på en sådan maskine ikke giver lodrette stød op gennem leddene, som det f.eks. er tilfældet på et løbebånd. På en crosstrainer er dine fødder nemlig i kontakt med pedalerne hele tiden.

Hvis du ofte løber, kan en crosstrainer være et godt supplement, da den den fremmer løbebevægelsen, hvilket den dog formår at gøre, uden at belaste sener og led, som det sker i forbindelse med løb.

Sådan vælger man den rette crosstrainer

Når du skal købe en crosstrainer, er der flere ting, der skal være i fokus. Derfor kan det også være vanskeligt at vælge mellem de mange modeller. Har du besluttet, at du vil købe en crosstrainer, er det derfor et valg, der skal foregå med stor omhu.

Er det første gang, du skal købe en sådan træningsmaskine, er det dog ikke sikkert, at du ved, hvad du skal holde øje med. I stedet for blot at kaste dig ud i det, bør du læse mere om netop dette herunder, hvor du præsenteres for de vigtigste aspekter at købet.

Bag- eller forhjulsdrevet

En af de første ting, du skal tage stilling til, når du skal købe en crosstrainer er, om den skal være bag- eller forhjulsdrevet. Der er fordele og ulemper forbundet med begge dele, hvorfor du skal træffe dit valg ud fra, hvad du ser som den rette løsning for dig.

De baghjulsdrevne modeller er dem, man ser fleste af, da det er den mest udbredte løsning. Der er flere fordele ved denne type, men de udmærker sig dog særligt ved at være kompakte. Derfor er de også relativt nemme at finde plads til i hjemmet.

Hvis du i stedet vælger en forhjulsdrevet model, vil den fylde en kende ekstra. Den større størrelse fører dog flere fordele med sig, hvilket bl.a. inkluderer en længere skridtlængde. Det er en fordel, da det betyder, at du får en mere naturlig bevægelse til maskinen.

Derudover vil du også opleve, at vægten generelt er højere på disse modeller. Du vil også stå højere på dem, hvilket betyder, at der er behov for mere plads i din bolig. Af denne grund er det heller ikke alle, der kan finde plads til en forhjulsdrevet crosstrainer.

I langt de fleste tilfælde er det de forhjulsdrevne modeller, man finder i fitnesscentrene. Det er der selvfølgelig flere årsager til, men det handler i høj grad om, at de giver brugerne en bedre oplevelse. Samtidig sikrer de, at man får et optimalt udbytte fra sin træning.

Maksimal brugervægt

Der skal ikke herske tvivl om, at det også er vigtigt at holde øje med den maksimale brugervægt. Det er især vigtigt at holde øje med den, da den giver dig en god idé om, hvordan den pågældende crosstrainers generelle byggekvalitet er.

Rigtig mange tror, at det kun er i tilfælde af, at man er ved at overstige vægtgrænsen, at det har betydning. Det er dog slet ikke tilfældet. Derimod er det en vigtig faktor at undersøge forud for dit køb, uanset om du vejer 60 kg, 100 kg eller 140 kg.

Årsagen til dette er, at en crosstrainer, der har en maksimal brugervægt på 150 kg, vil være langt mere stabil og robust, end en model, der kun har en maksimal brugervægt på 100 kg. At den har en højere brugervægt, er derfor ofte et tegn på en højere kvalitet.

Har du i sinde at købe en crosstrainer, er det derfor en god idé at holde øje med dens maksimale brugervægt. Det er selvfølgelig især tilfældet, hvis du vil sikre, at den har en høj kvalitet. Det er dens brugervægt nemlig ofte et godt billede på.

Skridtlængde

Skridtlængden er ikke ens på alle maskiner. Derfor er det også et aspekt, du skal tage højde for, når du skal vælge din crosstrainer. Det er nemlig afgørende for, hvor naturlig din træning vil føles, hvorfor det er et aspekt, du er nødt til at tage højde for.

Hvis du køber en maskine, der har en kort skridtlængde på mellem 28 og 35 cm, vil det føles mere som en cykel. Det er sjældent at foretrække, da det ikke giver et nær så naturligt og behageligt tråd, som hvis den i stedet har en længere skridtlængde.

Derfor er det som regel også bedre at gå på jagt efter en crosstrainer, der har en skridtlængde på 40 og 58 cm. Med en sådan maskine, vil du i højere grad få en følelse af løb. Den lange skridtlængde er at foretrække, hvis du vil have en behagelig og naturlig træning.

Det er naturligvis ikke et krav, at du vælger den lange skridtlængde, men vil du have den bedste oplevelse, er det en god idé at købe en model med lang skridtlængde. Vær dog opmærksom på, at disse crosstrainere som regel er en kende dyrere.

Bremsesystem

Ikke alle crosstrainere har det samme bremsesystem. Derfor er det også et aspekt, du skal tage højde for. Som udgangspunkt er der tre forskellige bremsesystemer, da du kan vælge mellem magnetisk, elektromagnetisk eller luft.

Fælles for alle tre bremsesystemer er, at de giver dig en god modstand. Derfor er det ikke dét, der skal afgørende for dit valg. Derimod er det i højere grad holdbarheden, der skal overvejes. Det er nemlig et aspekt, hvor de tre bremsesystemer adskiller sig fra hinanden.

Magnetisk

Denne type modstand finder du som regel på de billigste modeller. Det skyldes, at det er den billigste løsning at producere. At det er det billigste valg, er ikke ensbetydende med, at det er dårligt, men vær dog opmærksom på, at levetiden ofte er begrænset.

Magnetisk modstand er en fin løsning, der har en levetid på omtrent ti år. Dette system fungerer ved, at en kraftig magnet bevæges fysisk tættere på svinghjulet, når du bremser. Det medfører nemlig, at modstanden bliver øget, så crosstraineren bliver bremset.

Elektromagnetisk

Beslutter du dig i stedet for at købe en model, der er udstyret med elektromagnetiske bremser, fører det flere fordele med sig. En af dem er, at der ingen bevægelige dele er. Det mindsker ikke blot risikoen for fejl, men også, at der er mindre vedligehold.

Er der tale om et bremsesystem, der består af en elektromagnetisk spole, vil styrken blive mindsket eller øges, uden at den rent fysisk bevæges. Det sikrer, at du får en mere stabil modstand, der også er stærkere og har en bedre holdbarhed end magnetsystemet.

Træningsprogrammer

Ikke alle crosstrainere er forsynet med lige mange træningsprogrammer. Er det vigtigt for dig, er det et aspekt, du skal holde øje med. I de fleste tilfælde er der installeret træningsprogrammer, men der er dog forskel på hvilke og hvor mange, der er tale om.

Træningsprogrammer kan føre flere fordele med sig. En af de klare fordele er, at de er med til at øge din motivation. Årsagen til dette er, at det giver dig bedre muligheder for at variere din træning, hvilket kan være en nødvendighed på en relativt ensformig maskine.

I denne forbindelse er det værd at nævne, at man kan finde et stort antal programmer til disse crosstrainere. Har du ikke noget imod, at din træning er en kende ensformig og repetitiv, er der naturligvis ikke det store behov for at have et stort antal programmer.

Er du derimod typen, der godt kan lide at have variation i din træning, så det ikke hele tiden er det samme, bør du vælge en model med et stort antal programmer. På nogle modeller er det muligt at koble dem til Wi-Fi og derefter downloade nye programmer.

I forhold til antallet af træningsprogrammer på din crosstrainer, er der ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Det er helt op til dig selv at vurdere, om du har brug for mange eller få programmer. I bund og grund handler det dog blot om dit ønske om varieret træning.

Bluetooth

Ikke alle er klar over, at Bluetooth faktisk kan vise sig at være en rigtig vigtig funktion. Det er næppe alle, der får det brugt, men vil man gerne have mere ud af sin crosstrainer, er det næsten uundværligt. Derfor er det ofte også værd at vælge en model med Bluetooth.

Kompatibilitet med Bluetooth giver nemlig en lang række muligheder i forhold til statistik, brug af software, download af nye træningsprogrammer m.m. Er den kompatibel med Bluetooth, kan du nemlig forbinde den til din smartphone eller tablet-pc.

Det vil også sige, at du kan bruge apps på din smartphone til at lagre og vise statistik, til at imitere bestemte ruter eller lignende. Det vil sige, at du kan finde en app, der lader dig bevæge dig på en bestemt rute – f.eks. i Alperne eller på Champs Elysees i Frankrig.

Det mest interessante ved at have en sådan funktion er, at modstanden bliver reguleret af, hvordan stigningen er i virkeligheden. Samtidig kan du følge med i, hvor du bevæger dig henne på skærmen. Dermed er du sikker på at få en meget autentisk oplevelse.

Vær dog opmærksom på, at det som regel øger prisen på din crosstrainer, hvis den skal have Bluetooth. Derfor er det også vigtigt, at du er sikker på, at du får det brugt. Er du ikke det, er der naturligvis ikke nogen grund til at købe en model, der er kompatibel med det.

Justering af modstand

Når du skal købe en crosstrainer, skal du også vælge, hvordan du justerer modstanden på den. Her er der nemlig også forskel på de mange modeller på markedet. Der er nemlig to forskellige typer for justering af modstand på en crosstrainer: manuelt og elektronisk.

Manuel

Hvis du gerne vil holde prisen på din crosstrainer i bund, må du som regel tage til takke med, at din justering af modstand er manuel. Det er som sådan ikke et problem, men det er dog en kende mere bøvlet og resulterer derudover også i nogle begrænsninger.

Justeres modstanden manuelt, vil det medføre, at det ikke er muligt at gøre brug af automatiske træningsprogrammer. Er det vigtigt for dig, kan du derfor ikke nøjes med en model med manuel justering. Derimod skal du vælge én med elektronisk justering

Elektronisk

Du får flere muligheder, hvis du vælger en model med elektronisk justering. Det er især i forhold til udvalget og typen af træningsprogrammer, at mulighederne er flere. Da hele modstanden kan justeres elektronisk, kan maskinen nemlig også gøre det selv.

Ydermere har det også den fordel, at det ganske enkelt bliver nemmere at justere modstanden under træningen. Det er dog op til dig selv, om du selv vil skrue op og ned for modstanden efter behov, eller om du vil bruge et program, der styrer det for dig.

Modstandsniveauer

Langt de fleste crosstrainere lader dig justere modstanden i niveauer. Dog er der stor forskel på, hvor mange niveauer, du kan vælge mellem. Derfor er det naturligvis også et aspekt, du skal have med i dine overvejelser, hvis du vil købe en crosstrainer.

Her skal du holde i baghovedet, at antallet af modstandsniveauer er afgørende for, hvor små intervaller du kan stige. Jo flere modstandsniveauer din maskine har, jo lettere vil det være at stige i niveau, da der er mindre forskel i belastningen på hvert niveau.

Hvis du køber en model med et meget lavt antal modstandsniveauer, vil det være svarende til, at du har et sæt vægte, hvor du skal sætte en skive på, der vejer 3 kg, hvis du vil have mere vægt på. Har du flere modstandsniveauer, svarer det til, at hver skive vejer f.eks. 0,5 kg.

Jo lavere vægt du kan øge belastningen med for hvert niveau, jo lettere vil det være for dig at gå et niveau op. Samtidig sikrer det også, at det er lettere at finde et niveau, du er komfortabel med, da du ikke behøver at vælge et niveau, der er for hårdt eller for let.

Af denne grund anbefales det også, at du nøje overvejer, hvor mange modstandsniveauer, der er passende for dig. De fleste modeller har et sted mellem 16 og 32 niveauer. Det er de færreste crosstrainere, der har flere modstandsniveauer, end dette.

Pulsmåling

Det er som sådan ikke nødvendigt at have pulsmåling i din crosstrainer. Du kan derfor sagtens få en god træning, uden at have denne funktion i maskinen. For mange er det dog motiverende at se, at pulsen og kalorieforbrænding stiger, når de motionerer.

I dag bliver det mere og mere normalt med pulsmåling. Det er nemlig en funktion, der efterspørges af flere og flere personer. Derfor er der også mange crosstrainere, der er blevet forsynet med pulsmåling i håndtagene. Dog er det fortsat ikke alle modeller, der har det.

Flere af de mere avancerede maskiner har også mulighed for tilslutning af et trådløst pulsbælte, som du har om maven. Foretrækker du denne løsning, er det vigtigt at holde øje med, om de modeller du overvejer, er kompatible med trådløs pulsmåling.

Hvis din crosstrainer har kendskab til din puls, giver det flere muligheder i forhold til styringen af træningsprogrammerne. Derudover sikrer det også, at den kan give dig en mere præcis beregning af din kalorieforbrænding.

Watt-funktion

Er det vigtigt for dig at kunne følge med i din udvikling og i hvordan du klarer hvert træningspas, er det en god idé at vælge en model med Watt-funktion. Det gør det nemlig lettere for dig at følge med i din udvikling.

Samtidig medfører en Watt-funktion også, at det bliver lettere for dig at sammenligne din ydelse med andre træningsformer. Til sammenligning er det svarende til at cykle med 40 km/t på en almindelig landevej, hvis du kan generere 310 Watt på crosstraineren.

Watt-tallet giver dig en indikation af, hvor hårdt du træner, hvilket bliver beregnet ud fra det valgte modstandsniveau samt din intensitet. Derfor er det også en funktion, der kan bruges til at presse dig selv til at yde det maksimale under din træning.

Hvordan bruger man en crosstrainer?

En af de klare fordele ved en crosstrainer er, at den er nem at bruge. Når du først har set den an, er det nemt at regne ud, hvordan man bruger den. Faktisk hjælper maskinen dig med at udføre bevægelsen korrekt, hvilket også minimerer risikoen for skader.

Samtidig er det også en fordel, at du kan anvende en crosstrainer til flere typer træning. Uanset hvilken type træning, du foretrækker, vil bevægelsen på en crosstrainer dog minde om langrendsløb.

I modsætning til ved langrendsløb, så kører dine ben dog i en elliptisk bevægebane, når du bruger en crosstrainer. Det kan lyde ubetydeligt, men det skåner faktisk dine led. Det er desuden også derfor, er en crosstrainer også kaldes for en elliptisk træner.

Typisk vil en crosstrainer været udstyret med bevægelige arme og et fast greb i midten. Derved er det muligt at veksle mellem at have armene med eller ej. Ønsker du at fokusere mest på dine ben, kan du blot gribe fat i det faste greb i midten.

Herunder præsenteres du for en række måder, hvorpå du kan træne på din elliptiske træner.

Intervaltræning

Der er op til flere fordele forbundet med intervaltræning. Det er ikke kun gældende, hvis du udfører træningen på en crosstrainer, men den er dog oplagt til formålet. Den gør det nemlig ganske nemt at skifte mellem høj og lav intensitet, som intervaltræning kræver.

Vil du gerne intervaltræne, skal du sætte både arme og ben i bevægelse. Her skal du blot skifte mellem høj og lav intensitet, hvilket vil sætte ekstra gang i din forbrænding. F.eks. kan du køre i et minut med høj belastning, hvorefter du kører i to til tre minutter med lav eller moderat belastning.

Træn dine arme

Et af de aspekter, der for alvor adskiller en crosstrainer fra f.eks. en motionscykel er, at du har mulighed for at træne dine arme. Crosstraineren kan nemlig aktivere en stor del af kroppens muskler med dens bevægelse, og det gælder også dine arme.

Vil du gerne sætte ekstra fokus på dine arm, så skal du enten skubbe eller trække hårdt i håndtagene. Det vil nemlig føre til, at maskinen primært kører rundt ved hjælp af dine armes kraft. På den måde får du både aktiveret muskler i arme, skuldre og ryg.

Drop armene

På lige fod med, at du kan sætte fokus på armene, kan du også helt droppe dem. Hvis du gerne vil fokusere på at styrke dine ben, skal du holde fast i det faste håndtag i midten. Dermed er dine arme nemlig ikke længere med til at køre maskinen rundt.

Ved at gøre dette, sætter du dine ben på ekstra arbejde. Derfor er det en god måde at styrke dine ben på. Samtidig medfører det også, at din balance bliver udfordret, hvilket faktisk også giver styrke til flere af musklerne i din ryg.

Giv denne post en karakter

Multimaskine

Næste artikel

Du kan måske også lide